Dodatkowo na początku kwietnia 2019 r. do konsultacji publicznych skierowano także projekt ustawy zmieniającej Prawo budowlane, który również zawiera niebezpieczne w skutkach rozwiązania, zmierzające do dezintegracji utrwalonych zasad współdziałania obu zawodów. Uwagi jakie zgłosilismy do tej nowelizacji znajdują się tutaj.
Przykładowe negatywne konsekwencje planowanych zmian dla inwestorów i inżynierów budownictwa, wynikające z niejednoznacznych lub wyrażonych wprost w tych projektach zapisów, będą następujące:
- 1) Dezintegracja projektu budowlanego na trzy odrębne części, sporządzane na różnych etapach procesu budowlanego, która będzie skutkowała:
- a) brakiem koordynacji projektu architektury budynku z opracowaniami tzw. branżowymi, mającymi istotny wpływ na spełnienie wymagań podstawowych takich jak: bezpieczeństwo konstrukcji, bezpieczeństwo pożarowe, oszczędność energii, ale także na koszty budowy i eksploatacji tych obiektów,
- b) koniecznością dostosowania się w projekcie technicznym do wcześniej wykonanego projektu architektoniczno-budowlanego, a w efekcie zastosowania rozwiązań mimo, że technicznie poprawnych, to nieoptymalnych z punktu widzenia interesu inwestora,
- c) powielaniem dokumentów formalnych, np. uprawnień budowlanych i zaświadczenia potwierdzającego przynależność do izby we wszystkich trzech częściach projektu budowlanego.
- 2) Obowiązkowy udział architekta w projektowaniu wszystkich obiektów budowlanych, tj. oprócz budynków także sieci infrastrukturalnych, dróg, mostów, linii kolejowych, obiektów hydrotechnicznych, który będzie skutkował:
- a) sporami na płaszczyźnie kompetencji architekta i inżyniera budownictwa,
- b) ograniczeniem dostępu do usług, ze względu na niewielką liczbę architektów,
- c) podniesieniem kosztów, z jednoczesnym wydłużeniem procesu inwestycyjnego.
- 3) Ograniczenie działalności zawodowej inżyniera budownictwa, w tym m.in. pozbawienie prawa do wykonania projektu zagospodarowania terenu.
- 4) Wyłączne prawo architekta do sporządzania projektów w publicznych postępowaniach konkursowych, które będzie skutkowało:
- a) wzrostem kosztów usług w publicznych postępowaniach konkursowych dla obiektów, których projektowaniem obecnie zajmują się wyłącznie lub głównie inżynierowie budownictwa (np. infrastrukturalne),
- b) nieprawidłowym szacowaniem kosztów realizacji projektu, a w niektórych przypadkach wręcz uniemożliwieniem jego budowy z powodów technicznych lub konieczność zrealizowania w zupełnie innej formie niż rozstrzygnięto w konkursie,
- c) jako wysoce prawdopodobne należy także uznać pojawienie się sporów kompetencyjnych pomiędzy architektami a inżynierami budownictwa.
petycji, która została skierowana do Premiera Mateusza Morawieckiego.